Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Mustang a Ford talán legismertebb modellje. A Ford Falcon alapjain létrehozott új modell új kategóriát is teremtett. 1964 március 9.-én megszületett a póniautó (Pony Car), amit a nagyközönség április 17.-én NewYorkban a World's Far kiállításon láthatott először. Filmekben is gyakran feltűnik, ami azért sem meglepő, mivel csupán az első modell évben már több mint 680 ezer darabot gyártottak belőle és másfél év után az eladások átlépték a bűvös egymilliós határt. Később az éves eladások száma jelentősen csökkent, de a gyártás eddigi közel 43 évében már több mint 8,5 millió Mustang talált gazdára. A Németországba exportált példányok a foglalt márkanév miatt Ford T-5 néven kerültek forgalomba. A Mustang már az első évben megjelent a versenypályákon, a modell kínálatban pedig a Shelby GT350, majd 1967-től a Shelby GT500. A Shelby GT egészen 1970-ig volt kapható, majd 2006-tól (2007-es modell év) lett újra elérhető.

A Mustang története több, viszonylag jól elkülöníthető ám mégis szerves egységet alkotó korszakból áll. A kezdeti évek, vagy ahogy sok helyen említik a "Klasszikus Mustang" a gyártás kezdetétől 1973-ig terjedő időszakot jelöli. A Közel-Keleten kilakult helyzet és az emiatt emelkedő olajárak kényszere is hozzájárult a következő, jelentősen átdolgozott generáció, a MustangII eljöveteléhet. Az öt év gyártás alatt a ma talán kissé igaztalanul szégyellt és elfeledett modellből közel egymilliót adtak el. 1979 újabb jelentős változást hozott, ami az alapokat tekintve egészen 1993-ig meg is maradt. A 80-as években a Ford ismét a teljesítmény, mint fő szempont felé fordult, hiszen mégiscsak egy sport autóról beszélünk. A különböző motorok rengeteget fejlődtek a Fox érában. A gyári Mustangok mellett megjelent a Ford belső fejlesztő csapatainak keze munkája is. Az SVO és SVT Mustangok a csúcs teljesítményt nyújtották a vásárlóknak. 1994 ismét változás hozott. Külsőre nem is annyit, mint a lemezek alatti technikában. Több mint tíz évig tartott ez a korszak és rendkívül erős Cobra motorokat, 99-ben a 35. évfordulóra némi külső átalakítást és nem utolsó sorban -a Cobrákban DOHC vátozatú- "moduláris V8"-at hozott. A jelenleg is kapható Mustang hosszú találgatások és sok-sok reményteli álmodozás után egy korai retro-tanulmány széria érett valóságaként bukkant fel 2005-ben. Az eltelt néhány év óta elmondhatjuk, a régi-új retro Mustang beváltotta a hozzáfűzött reményeket és a több mint 40 éves legenda a mai kor embere számára is kívánatos járműként reinkarnálódott. Ráadásul a sajnálatosan rövid életű szintén gyönyörű retro Ford GT gyártásának leállítása után a Shelby GT500 veszi át a "maximum performace" szerepkört is a Ford palettáján. Az elmút 40 év alatt számtalan változatban, 4-6-8 hengeres, akár turbós vagy mechanikus feltöltős motorokkal, kupé, kabrió, vagy akár kivehető tető panales karosszériával is kapható volt a Mustang. A XXI. század elérkezett és a Mustang mint a főnix madár, megújult. Talán csak egyetlen dolog maradt, amin vita folyik. A merev hátsóhíd. A Ford az állítólagos "vásárlói igényekre" hivatkozva a mai napig így gyártja a sportautóját. Egy napon talán ez is megváltozik, de remélhetően nem hoz magával "lambóajtót" és más rettenetet.

Tartalomjegyzék

[elrejt]

[szerkesztés] A "Klasszikus" Mustang: (1965-1973)

Hivatalosan nem volt 64-es Mustang. Az 1964 áprilisától kapható Mustang is a 65-ös modellévhez tartozott, csak "kicsit" korábban lehetett kapni (ezt a legelső, fél évig sem futott szériát manapság 1964 1/2-eseknek hívják). Az érdeklődés akkora volt, hogy az eladások az első évben meghaladtak minden addigi rekordot. Már az első nap 22000 megrendelést vettek fel. A gyártás évei alatt többször történt kisebb-nagyobb változás az AUTÓ külsején. Nagyjából két évet húzott ki egy-egy adott kaszni, közben folyamatosan nőtt a mérete, változott az orr, a hátsó, de alapvetően nem változtak meg az autó fő ismertető jegyei. Ebben az időszakban volt a leggazdagabb a motorválaszték is. Például 1969-ben 10 féle erőforrás közül mazsolázhatott a szerencsés Mustang vásárló. Az időszak vége felé a kezdeti kis póniautó már alig hasonlított régi önmagára. A gyártás 10. évére inkább már egy felcicomázott gyors óriásbálna mint kompakt sport autó volt.

[szerkesztés] 1965-1966:

1965 Ford Mustang Coupe
1965 Ford Mustang Coupe
Az 1964 Indianapolis 500 Pace Car
Az 1964 Indianapolis 500 Pace Car

Az 1964 márciusától augusztus 17-ig gyártott Mustangok hivatalosan "korai"(early) 65-ös modellek, amiket gyakran 1964 1/2 Mustangnak is hívnak, az 1964 augusztus 17 után gyártottak pedig "kései"(late) 65-ösök. Az korai 65-ösök több vonatkozásban is különböztek a későbbiektől, mint például az elektromos rendszer. A korai Mustangokban még dinamó volt és a műszerfalon GEN lámpa, míg augusztus után már generátor és ALT lámpa a műszerfalon. A motorpaletta is jól láthatóan változott a korai modellek örökölt darabjaihoz képest. Nőttek a teljesítmények és új erősebb motorok is megjelentek. Főleg a Shelby GT-nek köszönhezően. Eleinte csak Convertible(kabrió) és HardTop(B oszlop nélküli szedán) modellek készültek, de 1964 szeptemberben bemutatták a FastBack vagy más néven a 2+2(kupé) változatot is. 1965 márciusában megjelent a kínálatban az Interior Decor Group, ami a Ford szóhasználatával a "luxury" felszereltség volt. Leginkább a kárpitozás és a műszerfal tért el a mezei modellektől. Egy hónap múlva debütált a GT Equipment Group, másnéven megszületett a Mustang GT. Ez a 225 lóerős V8-ast, szervó nélküli első tárcsafékeket, közvetlenebb kormányművet, "Special Handling Package"-et (futómű módosítások), ködlámpákat a hűtőrácson, GT emblémákat és oldalsó díszcsíkot jelentett. 1965-ben mindössze 15079 darab GT készült. A legritkább 65-ös mégis az 1964-es Indianapolis 500 Pace Car Convertible. Magán a versenyen két példányt használtak és további 35-öt pedig verseny hírességeknek adományoztak. Később még 185 Indianapolis Pace Car replika HardTop készült, ami kereskedőkhöz került. Mind Pace Car White színű volt, a 260-as V8 és automata váltó járt hozzájuk.
A hathengeres motorokat pirosra festették, a V8-asokat pedig feketére és arany színű légszűrőházat kaptak. Az alap Mustang 6,50*13"-os kerekekkel gördült ki 4 vagy 5 csavaros acél felniken, de rendelhető volt 7,00*13"-os fehér oldalfalú gumival is. A Special Handling Package részeként 6,50*14"-os gumik kerültek az 5 csavaros 14*5,0"-os felnikre, de akár 15*5"-os felni és 5,90*15"-os gumik is rendelhetők voltak. A dupla kipufogó rendszerű Mustangoknál 1964 júliusától megszüntették az addig alkalmazott hátsóhíd és üzemanyag tartály közötti nagy méretű kereszt dobot és onnantól a két cső végén egy-egy önálló dob kapott helyet.

1966 Ford Mustang GT Convertible
1966 Ford Mustang GT Convertible

1966 minimális változásokat hozott. A hűtőrácsról törölték a vízszintes és a függőleges króm csíkot, csak a GT-n maradt meg. Az orr-él kapott egy króm díszlécet, más lett a tanksapka, az oldalsó króm díszek és a tolató lámpa immár minden modellhez alapáron járt. Belül az öt tagú műszer egység szériaként, néhány új kárpit pedig választhatóként jelent meg. Minden Mustang 14*4,5"-os kerekeken gurult ki, a 6 hengeresek 4, a V8-ak pedig 5 csavaros felfogatással. A GT modell népszerűsége növekedett. Ebben az évben már 25517 darab talált gazdára. Egy márkanév tulajdonlási probléma miatt a Németországba exportált modelleket Ford T-5 néven lehetett csak forgalomba hozni. Minden helyen, ahol eredetileg a Mustang név megjelent, csak a T-5 jelölés maradhatott. A sárvédőkre is T-5 emblémák kerültek. Szerencsére a ló megmenekült. Újdonságként a Ford egy kozmetikai csomagot mutatott be a legkisebb soros hathengeres motorhoz, Sprint 200 néven. Mindhárom karosszéria formához rendelhető volt és küllős dísztárcsát, díszcsíkokat, középkonzolt, illetve Sprint 200 matricás krómozott légszűrőházat tartalmazott. A legtöbb Sprint 200 HardTop volt. Ebben az évben az összes motort Ford Blue színűre festik.

Motorok:
- 1965 - - 1966 -
U-kód 170 ci 1V s6 101 LE (korai 1965)
T-kód 200 ci 1V s6 120 LE T-kód 200 ci 1V s6 120 LE
F-kód 260 ci 2V V8 164 LE (korai 1965)
C-kód 289 ci 2V V8 200 LE C-kód 289 ci 2V V8 200 LE
D-kód 289 ci 4V V8 210 LE (korai 1965)
A-kód 289 ci 4V V8 225 LE A-kód 289 ci 4V V8 225 LE
K-kód 289 ci 4V V8 271 LE Hi-Po K-kód 289 ci 4V V8 271 LE Hi-Po *
K-kód 289 ci 4V V8 306 LE Hi-Po GT-350 ** 289 ci 4V V8 306 LE
*** 289 ci 4V V8 390 LE

*Shelby GT-350-ben is **Shelby GT-350-R ***Shelby GT-350-S

[szerkesztés] 1967-1968:

1967 Ford Mustang GT FastBack
1967 Ford Mustang GT FastBack

Két év gyártás után eljött az áttervezés ideje. Némileg módosult a hűtőrács, az oldalsó ál levegőbeömlő és 67-től a fastback már úgynevezett "full-fastback" lett, vagyis a tetővonal egészen az autó végéig futott, az előző évek meredekebben lejtő vonala helyett. Egy további szembeötlő különbség a hátsó lámpák homorú kialakítása, ami egészen a 69-es modellév végéig megmaradt. A lemezek alatt is történt néhány változás. Ebben az évben jelent meg a Mustangon a kétkörös fékrendszer és a nyomtáv is szélesebb lett. A külső méretek növekedésének egyik fő oka az volt, hogy már BigBlock motoroknak is el kellett férnie a Mustang motorterében, ami az első futómű áttervezéséhez vezetett. 1967 volt a 289 Hi-Po utolsó éve, viszont innentől volt elérhető a Thunderbirdből érkező 390-es (6.4l) és a 428-as (7l) Police Interceptor motor. A 390-es motorral egy 4 sebességes kéziváltós Mustang a negyed mérföldes pályán közepes 13-as időre volt képes. Egy további érdekesség, hogy csak ebben az évben lehetett GTA Mustangot kapni, ami az automata váltós GT-t jelölte. Egy kis kozmetikai csomag is megjelent ebben az évben, a High Country Special. Mindössze 400 darab készült. Ennél már csak a Stallion változat volt ritkább, a maga 8 azaz nyolc példányával. Reklám célból készültek egy kanadai kereskedőnek. 390, 428 és pár Hi-Po 289 hajtotta 4 sebességes kézi vagy C6 automata segítségével ezeket a vad csődöröket. A PonySite ad még némi infót róluk. A Shelby Mustangok is jelentős külső változásokon mentek keresztül. Új orr, gépház tető, oldalsó spojlerek, az eddigieknél is sokkal sportosabb külső. A 2000-ben bemutatott autólopós filmben Nicolas Cage álma-vágya is egy 67-es Shelby GT500E volt.

1968 Ford Mustang GT 390 - A Bullit című filmből
1968 Ford Mustang GT 390 - A Bullit című filmből

1968 ismét új hűtőrácsot hozott, némileg módosult oldalsó levegő beömlőket, kézírásos Mustang feliratot -valamint egy új szövetségi rendelet nyomán fényvisszaverőket- a sárvédőkön, első fejtámlákat, és ebben az évben először kétpontos biztonági öv is került a Mustangba. 1968 új motorokat is hozott. Megjelent a kínálatban a 302-es, a 427-es motor a GT-ben és a 428 Cobra Jet motor RamAir feltöltéssel. A 427-es motornak csupán a felára $622 volt a FastBack $2689 induló árához képest. Áprilistól volt rendelhető a 428 Cobra Jet, ami egy "hagyományos" 428 volt a 427 hengerfejével és jónéhány egyéb fejlesztéssel. Hivatalosan 335 Lóerőt teljesített, ám valójában ez több volt mint 400. Az év folyamán történik meg az eddig igen jól teljesítő 289-es motor leváltása is az új 302-vel. A már eddig is meglévő High Country Special dekorációs csomag mellett megjelenik a California Special. Sok elemét a Shelby Mustangról emelték át, de szigorúan csak kozmetikai céllal. Az oldalsó beömlőn a GT/CS matrica jelzi. Szintén ez az év volt technikailag az első éve a Shelby Mustang kabriónak. Ugyan már 66-ban és 67-ben is készült néhány példány, de "nagyobb mennyiségben"(581db) ebben az évben készült. A Shelby modelleken lecserélték a ködlámpákat téglalap alakúra, a hátsó lámpák pedig a Thunderbird-ön is látható módon egymás után villogtak indexeléskor.
A legismertebb 68-as Mustang az a 390 GT FastBack volt, amit Steve McQueen vezetett a Bullit című filmben, többek között a filmtörténet egyik legismertebb és leghosszabb autós üldözési jelenetében.

Motorok:
- 1967 - - 1968 -
U-kód 200 ci 1V s6 120 LE T-kód 200 ci 1V s6 120 LE
C-kód 289 ci 2V V8 200 LE C-kód 289 ci 2V V8 195 LE
A-kód 289 ci 4V V8 225 LE F-kód 289 ci 2V V8 210 LE
K-kód 289 ci 4V V8 271 LE (GT350) J-kód 302 ci 4V V8 230 LE
S-kód 390 ci 4V V8 320 LE S-kód 390 ci 4V V8 325 LE
Q-kód 428 ci 4V V8 335 LE (GT500) R-kód 428 ci 4V V8 335 LE (Cobra Jet)s
W-kód 427 ci 4V V8 390 LE

[szerkesztés] 1969-1970:

1969 Grandé - A luxus Mustang
1969 Grandé - A luxus Mustang
Az első Boss429 a szerelősor végén
Az első Boss429 a szerelősor végén
1969 Boss302 - a BabyBoss
1969 Boss302 - a BabyBoss

1969: Ismét szélesebb, hosszabb, viszont másfél collal alacsonyabb lett a Mustang. Ez a két év hozta talán a legszebb formát. Előre ugró új hűtőrács, négy kerek lámpával, hátul még homorú hátfal már egyenes lámpákkal, gyönyörű festések és persze minden idők legnagyobb és a mai napig egyik legerősebb motorja. Ezt hozta 1969. Ebben az évben a valaha volt legbővebb választékból, akár 10 féle motor közül csemegézhetett a kedves vevő. Persze most sem csupán a tervezők családját eltartandó történtek a módosítások, hanem újabb "nyomós indok" volt a motortér és ezáltal az egész autó komoly áttervezésére. A Ford indítani szerette volna a NASCAR sorozatban a Boss 429 motoros autóit, ehhez viszont utcai autóba építve is forgalmaznia kellett legalább 500 darabot. Ez ma is így van több versenysorozat motorjával is. Ez a motor viszont jóval nagyobb, mint az addigiak. A speciális Boss 429 Mustang sorozatot a michigeni Kar Kraft üzemben készítették. Félkész, eredetileg 428SCJ SportsRoof Mustangokat alakítottak át, hogy elférjen bennük a 429-es (7l) óriásmotor. Kizárólag a Bosshoz készített alkatrészekkel leültették és 1 collal ki is szélesítették az első felfüggesztést. Az akkumulátor a csomagtérbe vándorolt. Egyedi matricák, spoilerek, szinezett tükrök, Magnum 500 kerekek tették könnyen azonosíthatóvá a Boss 429-et. Motorolaj hűtő, szervókormány, szervós első tárcsafékek, négy sebességes kéziváltó, hátsó stabilizátor, 3.90:1 hátsóhíd pedig a lemezek alatt hivatott a Bosshoz méltó technikai hátteret biztosítani. A Boss 429 kézzel összeszerelt utcai versenyautó volt. Erre utal a vezető oldali ajtón a kis egyedi táblácska: "KK NASCAR 1201". A sorszám 69-ben 1201-től 2059-ig jutott. A gyári adatok szerinti 375 tagú méneshez a teljesítményét visszafogó alkatrészek cseréje után könnyedén tudott akár további 100 ló is csatlakozni, amivel már a bűvös 500-as határ közelébe kerültek. Fordulatszám korlátozás, szűkebb szívosor és kisebb karburátor voltak hivatottak kordában tartani az erőt, pedig a Ford különleges félgömb égésterű (Hemi - Ford terminológia szerint Crescent) versenymotorjánál ez nem volt könnyű. A Boss 429 rokona a Boss 302 másnéven a "BabyBoss" nem szenvedett ezektől a korlátoktól, így az erősített 302-es SmallBlock könnyedén produkált 290 lóerős teljesítményt. Csapágyanként 4 csavaros rögzítésű főtengely, speciális hengerfejek óriási szelepekkel, magas szívósor és egy 780 CFM-es Holley karburátor. Mind a magas fordulatszám és a nagy teljesítmény érdekében. A feljesztések olyan jól sikerültek, hogy a Boss 302 a gyorsulási pályán alig maradt el a "Nagytestvér"-től. De nem csak a "csúcsmotorok" voltak újdonságok ebben az évben. Egy új 155 lovas hathengeres és két 351-es V8-as (250 és 290 lóerővel) is bekerült a kínálatba. A 351 tulajdonképpen a 302 "magasított" változata. Nevét a Ford Windsor üzeméről kapta, ezért 351 Windsor, vagy csak egyszerűen 351W-ként is emlegetik. A legnagyobb példányszámban gyártott motor a 428 Cobra Jet volt 69-ben. A GT helyett megjelnik a Mach1 elnevezés, ami egy igen jól felszerelt és erős Mustangot jelentett. Ebben az évben a "gazdaságos változat" a Mustang E (economy) volt, a 250-es sor hatos motorral, automata váltóval és nagyon alacsony, 2.33:1 végáttétellel. A HardTop Mustangok között a Grande kivitel pedig a "luxust" hivatott képviselni.

A 70-es változtatások utáni Boss429
A 70-es változtatások utáni Boss429

1970: A külső kis mértékben változott. Az előző évi 4db 4"-os lámpa helyett csak egy 7"-os pár maradt a hűtőrács két szélén. A külső lámpák helyét ál légbeömlők kopoltyúi foglalták el. A hátfal is "kisimult" és változott a Boss Mustangok festése is. A motorpalettán is történtek változások. Kikerült a 390-es, a 351-es család pedig átalakult. Megjelent a 351 Cleveland (351C) a Boss 302-höz rendkívül hasonló hengerfejekkel, nagy szelepekkel és széles szívójáratokkal. Négytorkú karburátorral csak 351C, kéttorkúval 351W, vagy 351C készülhetett. A kéttorkú 351C változatok az úgynevezett "kéttorkú fejeket" kapták. Ebben kisebb szelepek és járatok voltak. A négytorkú 351C hegerfejek szelep és járat méretei megegyeztek a Boss 302-vel. Ebben az évben 499db Boss 429 készült és ezzel vége is lett a BigBossnak. A Grande fél tetejére műbőr borítást kapott, új belső kárpitot és opcionálisan küllős dísztárcsákat. A 428-as motorokhoz rendelhető Drag Pack opció 3.91:1 vagy 4.30:1 végáttételt, motorolaj hűtőt, erősebb 427 típusú hajtókarokat és más balancer/lendkerék kombinációt tartalmazott. Ezekkel a Cobra Jet automatikusan átalakult Super Cobra Jet-té. A Mach1 külseje is változott. Új hűtőrács, más gépháztető rögzítés és festés, ovális kipufogó, az autó oldalán pedig a korábbi matricázás helyett nagyméretű alumínium MACH1 dombormű jelent meg.
A Boss Mustangokról sok érdekeset lehet olvasni itt: Mustang and Fords

Motorok
- 1969 - - 1970 -
T-kód 200 ci 1V s6 115 LE T-kód 200 ci 1V s6 120 LE
L-kód 250 ci 1V s6 155 LE L-kód 250 ci 1V s6 155 LE
F-kód 302 ci 2V V8 220 LE F-kód 302 ci 2V V8 220 LE
G-kód 302 ci 4V V8 290 LE Boss G-kód 302 ci 4V V8 290 LE Boss
H-kód 351 ci 2V V8 250 LE H-kód 351 ci 2V V8 250 Le 351W és 351C
M-kód 351 ci 4V V8 290 LE M-kód 351 ci 4V V8 300 LE
S-kód 390 ci 4V V8 320 LE
Q-kód 428 ci 4V V8 335 LE Cobra Jet Q-kód 428 ci 4V V8 335 LE Cobra Jet
R-kód 428 ci 4V V8 335 LE Cobra Jet-R R-kód 428 ci 4V V8 335 LE Cobra Jet-R
Z-kód 429 ci 4V V8 375 LE Boss Z-kód 429 ci 4V V8 375 LE Boss

[szerkesztés] 1971-1973:

1971-ben újra változott a Mustang külseje. Hosszabb, szélesebb és persze nehezebb is lett. Teljesen új az orr kiképzés, a korábbi Shelby modelleken látható levegő beömlők megjelentek a gépház tetőn, és megújultak a hátsó lámpák is. A tengelytáv minden idők leghosszabja lett. Ez sokat javított a hátul utazók komfortján, és sajnos úgy tűnik a kényelem a korábbi menettulajdonságoknak nem sokat használt. A luxus kivitelt ebben az időszakban a Grandé modell volt hivatott jelezni. A "klasszikus Mustang" utolsó 3 évében folyamatosan csökkent a válaszható motorok száma és az 1972-ben bevezetett új teljesítmény mérési szabályok következtében a hivatalos teljesítmény is. 1973-ra mindössze 4 választható motor és a korábbi maximális teljesítmény mintegy kétharmada maradt. -1971-

Motorok:
- 1971 - - 1972 - - 1973 -
L - 250 ci 1V s6 145 LE L - 250 ci 1V s6 98 LE L - 250 ci 1V s6 99 LE
F - 302 ci 2V V8 210 LE F - 302 ci 2V V8 140 LE F - 302 ci 2V V8 141 LE
H - 351 ci 2V V8 240 LE H - 351 ci 2V V8 177 LE H - 351 ci 2V V8 144 LE
Q - 351 ci 4V V8 280 LE Cj Q - 351 ci 4V V8 266 LE Cj Q - 351 ci 4V V8 266 LE Cj
M - 351 ci 4V V8 285 LE
R - 351 ci 4V V8 330 LE Boss R - 351 ci 4V V8 275 LE HO
C - 429 ci 4V V8 370 LE Cj
J - 429 ci 4V V8 375 LE Cj-R

Cj -> Cobra Jet , Cj-R -> Cobra Jet-R , HO -> High Output

[szerkesztés] MustangII: (1974-1978)

Az 1973-as első olajválság hatásai a Mustangot is elérték. Az Egyesült Államokban addig tapasztalható felhőtlen tobzódás az anyagokban, erőforrásokban egy csapásra megváltozott. Előtérbe kerültek a gazdaságosabb járművek, bár azért még évek kellettek mire teljesen átalakultak a korábbi évek benzinfaló motorkolosszusai. A Ford a MustangII bemutatásával ebben a környezetben próbált új utat mutatni. A korábbi évekhez képest jelentősen csökkent a motorok teljesítménye. Ha az előző időszakban drámainak érződött ez a csökkenés, akkor a 74-ben bemutatott motorválasztékra már szinte szavakat sem lehet találni. Majdnem a 73-as teljesítmény minimum volt az elérhető legerősebb motor a MustangII első évében. Ráadásul 1974-ben -minő rettenet- még csak rendelni sem lehetett V8-as motort a Mustangba.

Motorok:
- 1974 - - 1975 - - 1976 - - 1977 - - 1978 -
Y-140 2V s4 85 LE Y-140 2V s4 83 LE Y-140 2V s4 92 LE Y-140 2V s4 89 LE Y-140 2V s4 88 LE
Z-171 2V V6 105 LE Z-171 2V V6 97 LE Z-171 2V V6 103 LE Z-171 2V V6 93 LE Z-171 2V V6 90 LE
F-302 2V V8 140 LE F-302 2V V8 140 LE F-302 2V V8 139 LE F-302 2V V8 139 LE

[szerkesztés] FOX-body: (1979-1993)

1979-ben teljesen átalakul a Mustang, végleg szakít az eredeti vonalakkal. A kornak megfelelően szögletesebb lesz, belép a 80-as évekbe.
A felszín alatt a technika is teljesen megváltozik. Új motorok egész sora - köztük első alkalommal egy turbós erőforrással - követi egymást eleinte karburátorral, majd 1983 után már befecskendezéssel is, 1990-óta pedig már minden motort EFI rendszer táplál. Elöl McPherson felfüggesztés kap helyet, hátul pedig sprirál rugók váltják a laprugókat. A merev hátsóhíd maradt.

[szerkesztés] A "modern" Mustang: (1994-2004)

1994-re alapos munkát végeztek a Fordnál, mely nem csak jelentős technikai változtatásokat hozott, de külsőre is biztosította a Mustang magabiztos átváltozását a 90-es évek igényei szerint.

[szerkesztés] Az aktuális Mustang: (2005-)

Hatalmas várakozásokkal néztünk a 2005-ös év elé. Korábban már többször napvilágot láttak egy esetleg teljesen új irányba tovább fejlődő Mustang tanulmány tervei, azonban most úgy tűnt a Ford valami zseniálisat alkotott. Sikeresen ötvözte a modern formát a retro elemekkel és hivatalosan is berobbant a XXI. századba, fölényesen bekebelezte a "MuscleCar-tortát" és hatalmas előnyt biztosított magának az addig hezitáló GM és Chrysler elött.

[szerkesztés] Speciális Mustangok

A Ford Berkein belül több speciális fejlesztő csapat is dolgozik, vannak akik színre lépnek, vannak akik a háttérben teszik a dolgukat.
SVO - Special Vehicle Operations
Nevükhöz fűzödik a korában méltánytalanul kevés elismerést kapott Mustang SVO, de nevük ismét felbukkant egy 1995-ös 6.1 literes Mustang CobraJet kapcsán.

SVE - Special Vehicle Engineering
Ők azok, akik a háttérben teszik a dolgukat. Elsősorban a motorok fejlesztése a feladatuk.

SVT - Special Vehicle Team
Őket minden Fordos ismeri, többnyire a nevükkel is fémjelzik a Ford típusainak sportos változatait (pl. Ford Mustang Cobra SVT).
1991-ben alapította a Ford ezt a csapatot, első alkotásaik 1993-ban léptek színre, a Ford Mustang Cobra és a Ford F-150 Lightining.
A motorokat az SVT esetében is az SVE fejleszti.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.