Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


DANUVIA 125 cm3-es motorkerékpár országúton, városban és nehéz terepen egyaránt kényelmes utazást biztosít. A városi használatban felbecsülhetetlen előnye kis súlya mellett, nagy gyorsulási képessége. A nagy teljesítménnyel és kis fogyasztással párosul a meglepő állékonyság, fordulékonyság és ízléses kivitel.
A gép vezetéséhez hatósági motorkerékpár-vezetési igazolvány szükséges.
A sorozatban gyártott motorkerékpár elsősorban közlekedési célokat szolgál. A zavarmentes gyors közlekedést azonban csak abban az estben érhetjük el, ha a motor legnagyobb sebességét csak rövid ideig (előzéseknél) használjuk. Ajánlható utazósebesség 65-70 km/óra. A motorkerékpárral lakott területen kívül ilyen sebességgel közlekedjünk, hogy az előre nem látott akadályoztatás esetén is ellő időben meg tudjunk állni.
A motorkerékpárral a közlekedés csak úgy biztonságos, ha kifogástalan állapotban van, ezért kezelésére nagy súlyt kell fektetni.
Mindig az előírásnak megfelelő összetételű üzemanyagot használjuk és a kenésre és kezelésre vonatkozó utasításokat pontosan tartsuk be.
Szerkezeti meghibásodás (törés) esetén (a garancia ideje alatt pedig egyáltalán) ne kísérletezzünk a motor szétszerelésével, mert ez a megfelelő felkészültség hiányában az alkatrészek megrongálódását, illetőleg a garancia megszűnését vonhatja maga után.

 

Furat 54 mm
Löket 54 mm
Hengerűrtartalom 123.5 cm3
Kompresszió-viszony 5,5-6 Le
Fordulatszám 4800 ford/perc
Porlasztó Egyfúvókás, tűszabályzós, elzárható levegőszűrővel
Gyújtóberendezés Lendkerékmágnes AVF GV4-25/6
Világítás 6 Volt, 25 Watt
Fényszóró 130 mm átmérőjű fényszóró 6 V, 25/25 Wattos égővel, a kormányra szerelt biluxkapcsolóval. A fényszóróba szerelt km-órával
Jeladó berendezés Egyenáramú elektromos kürt
Erőátvitel a motorblokkban edzett, korrigált fogaskerekekkel, a hátsó kerékre lánchajtással
Áttételek Első sebesség 1:23,54, második sebesség 1:11,64, harmadik sebesség 1:7,48
Sebességkapcsolás Félautomatikus, lábkapcsolóval
Indítás Berúgóval
Váz Kettős bölcsőváz
Első villa Teleszkóp rendszerű hosszú tekercsrugóval
Hátsó villa Lengővilla tokozott tekercsrugókkal, 3 állású, hidraulikus lökésgátlóval
Nyereg Kettős sportnyereg, laticel gumival, műbőr bevonattal
Gumiabroncsok Elől-hátul 2,75x19"Levegőnyomás első kerékben: 1,3 atm.Hátsó kerékben egy személynél 1,9 atm.Hátsó kerékben két személynél 2,3 atm.
Hajtólánc 1/2" x 1/4" 96 tag
Benzintartály Elől gumiba ágyazva, kb. 17 liter, ebből tartalék 2 liter. Háromállású, vízzsákos benzincsap
Szerszámtáska Két oldalt a borítólemezben elhelyezve
Önsúly Üzemanyag nélkül 95 kg
Utazósebesség 65-70 km óránként
A motor végsebessége 85 km/óra
Üzemanyag-fogyasztás 2,5-3,2 liter/100 km utazási viszonytól függően
Kerék és fék Cserélhető kerekek, gumiba ágyazott erőátviteli csapokkal. 160 mm átmérőjű fékdobok hűtőbordákkal. 40 mm szélességű fékpofákkal, mechanikai működéssel
Keréktávolság 1250 mm
Összhosz 1980 mm
Max. szélesség 700 mm
Max. magasság 1000 mm
Legalacsonyabb szabad magasság a földtől 220 mm
Nyeregmagasság terheletlenül 730 mm

 

A motorkerékpár helyes használata

A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár kényelmes utazást biztosítása céljából elöl teleszkopikusan rugózott villával, hátul lengővillával, ballongumival és kettős sportnyereggel van ellátva.

Közúti forgalomban csak a biztonságos közlekedésnek megfelelő járművel szabad közlekedni, ezért motorunkkal csak abban az esetben induljunk útnak, ha az mind rendészeti, mind a műszaki előírásoknak teljes mértékben megfelel. A motor beindítása előtt meggyőződünk a sebességváltó üres állásáról, kinyitjuk a benzincsapot és az úszóház fedelén levő úsztatógombot néhányszor lenyomjuk. A sluszkulcs benyomása után a berugókart lenyomjuk, mire a motor beindul.

Hidegben a motor beindítását megkönnyíthetjük azáltal, hogy a porlasztó levegőszűrőjét (részben vagy teljesen) mindaddig elzárjuk, amíg motorunk üzemi hőmérsékletre fel nem melegszik. Ha felmelegedett motort zárt szűrővel járatunk, ez a motor leállását vonja maga után. Meleg motornál tartózkodjunk az úsztatógomb lenyomásától, mert ez túlszívást eredményez. Túlszívott motort a motor kifúvatásával hozhatunk üzemképes állapotba.

A kifúvást a gyertya és a forgattyúteret elzáró csavar - ez a forgattyústengely alatt a ház alján van elhelyezve - kicsavarása után a berúgókar többszöri erőteljes lenyomásával végezhetjük el. A motor beindítása után a nyeregben kényelmesen elhelyezkedve indulunk. A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár indítása a többi motorkerékpárok indításával megegyezően a következő módon történik:

Bal kezünkkel behúzzuk a tengelykapcsoló emeltyűt (kuplungot), bal lábunkkal lenyomjuk a sebességváltókart, ezáltal bekapcsoljuk az első sebességet, majd a tengelykapcsoló lassú kiengedése és a gázfogantyú magunk felé csavarása után a motorkerékpár megindul.

A sebesség növelése ezután a gázadagolással, a fogantyú további csavarása útján történik kb. 10-15 km/óra sebesség eléréséig. A sebesség további növelése a második, majd a harmadik sebesség kapcsolását biztosítja. A második, ill. a harmadik sebesség kapcsolásakor jobb kezünkkel magunktól ütközésig elcsavarjuk a gázfogantyút, ezzel csaknem egyidőben behúzzuk a tengelykapcsoló-emeltyűt és bal lábunkkal erőteljesen felhúzzuk a sebességváltókart. Ezzel a második 30-40 km/óra sebesség elérése után a harmadik sebességet is bekapcsolhatjuk. Haladás közben a sebesség további változtatását a gázszabályzó-fogantyú elcsavarásával változtathatjuk. Fékezésnél a gázszabályzó-fogantyút magunktól ütközésig elcsavarjuk (elvesszük a gázt), majd a tengelykapcsoló emeltyű behúzása után jobb lábunkkal óvatosan rátaposunk a fékpedálra. Fékezésnél használjuk az első kerékre ható kéziféket is.

A korszerűsítés következményeként a parkírozásnál való biztosítást motorkerékpárjainkon az Elzett Vasárugyár által gyártott kormányzár bevezetésével tettük lehetővé. A kormányzártartót a váz elülső részén, a kormánytok bal oldalán helyeztük el, mely alatt a kormány 37o-os balra fordításával, alsó villafej furatával együttesen biztosítja a kormányzár dugó-részének behelyezését.

 

Bejáratás

Új, illetőleg generál javított motor bejáratására nagy gondot kell fordítanunk, mert ez a motor teljesítményét és élettartamát nagymértékben befolyásolja. A bejáratást sík úton csak egy személlyel terhelve végezzük. Új motorral elővigyázatosan haladjunk. Bejáratáshoz 1:15 keveréket használjunk kb. 3000 km útszakasz megtételéig (tehát 1 liter olajat benzinbe). Nem előírás szerinti bejáratás esetén a motor túlmelegedése következik be és a dugattyú megszorulhat a hengerben, ekkor azonnal be kell húznunk a tengelykapcsolót, és pár percre meg kell állnunk és csak a motor lehűlése után folytathatjuk utunkat. Nagyobb mérvű és többszöri megszorulás vagy rendellenesség esetén forduljunk kivizsgálás végett szervizhez. 500 km után az első szerviz vizsgálatnál a sebességváltóházban levő olajat ki kell cserélni.

Bejáratásnál 1500 km-ig a következő sebességeket tartsuk be: I. sebesség 15 km/óra II. sebesség 30 km/óra III. sebesség 50-55 km/óra

Üzemanyag keverési aránya 3000 km-től 1:20

Bejáratott motornál ajánlható sebességek: I. sebesség 20 km/óra II. sebesség 40 km/óra III. sebesség 65-70 km/óra

 

Tüzelőanyag és kenés (olajozás)

A motor tüzelőanyaga és olaj keveréke, 20:1 keverési arányban. Javasoljuk az Arol 2T jelű olaj használatát. A keverési arány betartása fontos, mert olajban szegény keverék használata a csúszófelületek erős kopását idézi elő, sőt azok berágódásához vezet.
A benzint és az olajat az előírásnak megfelelően minden a tartályba öntés előtt külön kannában kell összekeverni és csak szűrőn keresztül szabad a tartályba tölteni. Arol 2T jelű kétütemű olaj használata esetén a keverést nem kell elvégezni. A tüzelőanyagba kevert olaj a motorba jutva kicsapódik és automatikusan keni a motor belső részeit.
A sebességváltó fogaskerekeit MM60 motorolajjal kenjük. Minden 3000-5000 km megtett út után kenőolajat kell cserélni. A sebességváltószekrény feltöltéséhez kb. 0,7 liter olaj szükséges. A leeresztést a ház alsó részén elhelyezett csavaron keresztül végezzük. A töltést elvégezhetjük a motorház bal oldali fedelén levő nagy zárócsavaron keresztül.
A sebességváltó-olaj szintjét (nívóját) a fedél zárócsavarjának kicsavarása után tudjuk ellenőrizni, mert az olajnak a menetes furat alsó szintjéig kell érnie.
A hátsó lengővillatengelyt 2000 km-enként zsírzópumpával kell utánkenni. A kormány golyós támcsapágyait 5000 km-enként kenjük.
5000 km-enként olajozni kell, az első féket, a tengelykapcsolót és porlasztót működtető bowdenokat. Az első és hátsó kerekek csapágyait, valamint a fékkiemelő kulcstengely zsírozását nem szabad túlzásba vinnünk, mert ez utóbbinál a fékterületre kerülő zsír a fékek csúszását idézi elő. A lendkerékmágnes megszakítókalapácsának akadálytalan működése érdekében a kenőfilcet legalább félévenként zsírral telíteni kell. A zsírozáshoz Zs-100 minőségű gépzsírt használjunk.

 

Tisztítás és kormozás

Motorkerékpárunkat tartsuk mindig tisztán. A lakkozott felületekre száradt sarat megnedvesített ruhával töröljük le. Az olajos részeket petróleumos ecsettel mossuk tisztára. Vízsugárral történő tisztításnál óvjuk a porlasztót és az elektromos részeket a vízsugártól, mert a gépre sugárban zúduló víz üzemzavart és a rozsda ellen nem védett részek megrozsdásodását idézi elő. Az elektromos részekbe jutott víz zárlatot, illetőleg gyújtási zavart okoz.
Használat közben a henger károsterében a dugattyú felső felületén, a kipufogó csatornában, csőben és a hangtompító dobban korom rakódik le. Ez a hengerben öngyulladást és a csatornák, valamint a dob eltömődése miatt teljesítménycsökkenést idéz elő. A korom kitisztításáról minden 3000 km után gondoskodni kell. A tisztítás a következő módon történik: A hengerfej leszorító anyáinak lecsavarása után mindkét kezünkkel a hengerfej alá nyúlva lehúzzuk a hengerfejet, majd a hengert. A rárakódott koromréteget nem túl éles szerszámmal eltávolítjuk, vigyázva arra, hogy a felületeket ne sértsük meg. Ugyan így tisztítjuk meg a dugattyú felső felületét is. A dugattyú palástjára rakódott koromréteget nem szabad letisztítani. Ha a dugattyúgyűrűk kerületének nagy részén feketék, akkor azokat ki kell cserélni, mert már rosszul tömítenek. Kicserélés szükséges akkor is, ha a gyűrűvégek közötti légrés 1,00 mm-nél nagyobb. Az új gyűrűk beszerelésénél a végek közötti hézagnak 0,1-0,2 mm-nek kell lennie. A dugattyúgyűrűk mérete ¤ 54x2,5 mm.
A kipufogócső kormozása 6-8000 km-es üzem után válik szükségessé. A hengerfej és a henger felhúzásánál, a kipufogócső felszerelésénél új tömítések szükségesek.

 

Forgattyúsház (karter)

A forgattyús ajtómű, a sebességváltómű, a kapcsoló automata, a tengelykapcsoló és a lendkerékmágnes egy négyrészes könnyűfém házban van beépítve. A forgattyúsház két középső részébe van beágyazva a forgattyústengely és a sebességváltó a kapcsoló automattával. Ez a két középső darab (függetlenül a tengelykapcsolót, a lendkereket és a lánckereket borító fedéltől) alkotja a motor törzsét és külön is össze van csavarozva. a kétütemű motor jó működésének alapfeltétele a tökéletes kompresszió. Ennek biztosítása céljából a fedéldarabok között papírtömítés; a forgattyústengely csapjainál rugós tömítőgyűrűt (simmering) alkalmazunk. A tömítések megsérülése esetén azokat feltétlen ki kell cserélni, mert sérült tömítés kifújást idézhet elő, ami a motorteljesítmény csökkenését vagy teljes üzemképtelenségét vonja maga után.
Minthogy a forgattyúsház szétszereléséhez különleges keréklehúzók szükségesek, ezért azt nem ajánlatos házilag elvégezni.

 

Sebességváltó és tengelykapcsoló (kuplung)

A motor forgásának átvitelére a hátsókerékre a tengelykapcsolón, a sebességváltó különböző fokozatain és a láncon keresztül történik ( erőátviteli szervek ).
A sebességváltó arra szolgál, hogy a motor teljesítőképessége - egy fogaskerékpár helyzetváltoztatása révén - mindig kedvezően kihasználható legyen és ezáltal a menet közben fellépő ellenállások (pl. emelkedők) leküzdhetők legyenek. A sebességváltó a forgattyúsházba van beépítve. Indulástól az utazó sebesség eléréséig három fokozaton keresztül biztosítja a zökkenőmentes, sima felgyorsulást. A sebességváltó különböző fokozatainak használatakor, a motor és a hátsókerék közti áttételt változtatjuk meg.
A tengelykapcsoló rendeltetés, hogy a motor és az erőátviteli szervek (sebességváltó, lánc, hátsó kerék) között gyorsan oldható kapcsolatot létesítsen és esetenként (indulás, sebességváltás, lassítás, megállás), ha arra szükség van, azt megszüntesse. A tengelykapcsoló lehetővé teszi, hogy a motor forgató ereje a motorkerékpár indításánál fokozatosan az erőátviteli szerveknek átadandó és menet közben - ha szükséges - megszüntetendő legyen. A tengelykapcsoló a motor bal oldalán lévő fedéllel lezárt térben van elhelyezve. A tengelykapcsoló parafázott és sima tárcsáit nyolc húzórugó szorítja össze a tengelyek kapcsolt állapotában. A tengelykapcsoló-emeltyű behúzásakor (kuplungozás) megszüntetjük a tárcsák egymás közti kapcsolatát. A tengelykapcsoló helyes, csúszásmentes beállítása a bal fedélen lévő nagy zárócsavar kicsavarása után az állítócsavar segítségével végezhető el. A tengelykapcsoló-emeltyűt holtjátékkal kell beállítani. A holtjáték az elméleti út 1/4-énél több nem lehet. A holtjáték beállítása a forgattyúsházban (karter), a hengertőnél elhelyezett állító csavarral történik.

 

Sebességváltó automata

A Danuvia 125 cm3_es motorkerékpáron a sebességkapcsolást félautomatikus váltó biztosítja. Az automata a forgattyúsházban a sebességváltóval közös térben van elhelyezve. A sebességek kapcsolását a motor baloldalán levő karütközésig való le- vagy felhúzásával végezzük. Az egyes kapcsolások után a kar visszatér középállásba. A sebességváltó üresjáratba úgy állítjuk, hogy az I., illetőleg a II. sebességről a kart röviden felhúzzuk vagy lenyomjuk.

 

Lánc

Az erőátviteli szervek legjobban igénybe vett része, ezért annak karbantartására nagy gondot fordítsunk. Minden 1000 km után petróleumba mártott ecsettel mossuk le, majd 70-80o-ra melegítet grafitos faggyúban (60 dkg faggyú, 15 dkg grafitpehely) 10 percig mozgatva főzzük. A faggyúból kiemelve felakasztjuk és a felesleget lefolyatjuk.
A lánc helyes beállítását gondosan végezzük el, mert a túl feszes lánc rongálja a lánckereket, sok energiát emészt fel, és így a motor teljesítőképessége csökken. A laza lánc verődik és rángatása folytán töréseket idézhet elő.
A lánc akkor van helyesen beállítva, ha egyik ágát 15-20 mm mélyre ujjunkkal be tudjuk nyomni.

 

Porlasztó

Az égéshez szükséges üzemanyag a porlasztón keresztül jut a motorba. Szívásnál a porlasztón keresztül áramló levegő apró benzincseppeket ragad magával, amelyek elpárologva, benzingőz alakjában kerülnek a forgattyús térbe. A benzinben levő olaj a forgattyús térben lecsapódik és a futófelületeket keni. A keverék-levegő helyes keverési arányát a fúvóka átmérője és a tolattyú szabályzó tűjének állása határozza meg. A porlasztó 80-as fúvókával van ellátva, ezen nem ajánlatos változtatni.
Melegszik a motor, ha üzemanyagban szegény keveréket kap, ezen úgy segíthetünk, ha az elzáró tolattyún levő szabályzó tűt egy -két rovátkával feljebb állítjuk. A porlasztó állandó benzinszintjét tűszeleppel ellátott úszó biztosítja. Az úszóval vezérelt szelep meghibásodása túlfolyást idéz elő. Megszüntetése végett a szelepet ki kell tisztítani és ha az úszó lyukas, azt ki kell cserélni.
A légszűrő használat folytán eltömődik, ezért azt kb. 1000 km-enként petróleumban ki kell mosni és olajjal átitatni.

 

Váz, üzemanyagtartály, nyereg

A Danuvia 125cm3-es motorkerékpár váza kettős bölcsőváz. A váz hidegen vont acélcsőből készült, erősített kormánytokkal.
Az üzemanyagtartály és a kettős sportnyereg felerősítésére közös csavar szolgál. A kétrészes tartály kb. 17 liter üzemanyag befogadására alkalmas. Ez kb. 550 km-es út megtételéhez elegendő (3 liter/100 km).

 

Teleszkóp első villa

A Danuvia 125cm3-es motorkerékpár a kényelmes utazás biztosítása végett teleszkóp-rendszerű első villával van felszerelve. A villa legnagyobb lengéshossza 100 mm.
A villaszárak kiszerelése a kerék, a sárvédő, a fényszóró levétele után a felső zárócsavar, majd a teleszkópburkolat leszerelését követően történhet meg.
A rugóstagok házi szerelését nem ajánljuk, azok meghibásodása esetén javítás végett forduljunk szervizhez.
A kormánytok összeszerelésekor ügyeljünk arra, hogy a kormány könnyű elfordíthatósága ellenére is a rögzítő anya erősen legyen meghúzva.

 

Rugóstag hátsó lengővilla

A motorkerékpár hátsó kereke lengővillás felfüggesztésű. Az alkalmazott szerkezeti kialakítás egy és két személlyel való terhelés esetén is kielégítő rugózást biztosít. A hátsó tengely legnagyobb hossza 65 mm. A rugózás lengéscsillapítása végett 70 cm3 OT. 35 lökésgátló olajjal kell a rugóstagokat feltölteni.
A különböző terhelések minden igényt kielégítő rugózása végett progresszív rugóval ellátott három állású rugóstagokat alkalmazunk. Egy személy esetén alapállásban, két személy esetén a második állásban a (DV-1081). Középső állító hüvely elfordításával, vagy a harmadik állásban pedig még a (DV-1082). Felső állítóhüvely elfordításával érjük el a megfelelő rugóelőfeszítést. A rugóstagban levő olaj mennyisége 70 cm3. Az állítóhüvelyek elfordítását a (V-460) hajtóvassal végezzük.
A rogóstagot a vázhoz, valamint a lengővillához két-két anyával biztosítjuk. A két-két anya eltávolítása után a rugóstag leemelhető. A rugóstag szétszerelése nagy óvatossággal történjen, mert a rugó előfeszítése miatt szerelésnél szétugorhat. Célszerű esetleges meghibásodás esetén a szervízhez fordulni.

 

Az első kerék kiszerelése

A kerék ki- és beszereléséhez a motorkerékpárt állványra állítjuk. Kiemeljük a fékhuzalt, majd a tengely anyát kulccsal megfogva a szerelőrúd segítségéve a tengelyt kicsavarjuk. A tengely kihúzása után a kerék a villákból kiesik.
A visszaszerelés fordított sorrendben történik. Gondosan ügyeljünk a fék beállítására.

 

A hátsó kerék kiszerelése

A kerék kiszerelése előtt a fékvonórúdon levő állítóanyát eltávolítjuk, majd a fékvonórudat kiemeljük a fékkarból. A tengely fejfuratán keresztüldugott hajtóvassal a tengelyt kicsavarjuk, majd kihúzzuk. Ezek után a kereket a fékfedéllel együtt kivehetjük. A kerék kivétele után a lánckerék a forgórészen marad.
A visszaszerelés fordított sorrendben történik. Gondosan ügyeljünk a fék beállítására.

 

A fékek beállítása

A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár fékjei igen hatásosak. A fék helyes beállítására fordítsunk kellő gondot, mert a biztonságos közlekedéshez jól működő fékek szükségesek.
Az első féket a jobb mellső fedélen levő állítócsavar segítségével állítjuk be úgy, hogy az a kerék könnyű elforgása mellett fékezésnél ne idézhessen elő kerékcsúszást. A fékemeltyűt is - megegyezően a tengelykapcsoló emeltyűjével - holtjátékkal kell beállítani. A holtjáték itt sem lehet nagyobb az emelési út negyedrészénél.
A hátsó féket a fék vonórúdján levő állítóanyával állítjuk be úgy, hogy a fékpedál 15-20 mm-es holtjátéka után kezdjen fékezni, és erősebb rátaposásnál terhelt gépnél a hátsó kerék megcsúsztatható legyen.
A csapágyak túlzott zsírzása miatt a fékdob felmelegedésénél a zsír megolvad és ráfolyik a fékfelületre és csúszást idéz elő. Ezen a pofák és a dobok gondos megtisztításával segíthetünk. A tisztítást benzinnel végezzük. A fékkulcsokat évenként egyszer ZS-100 zsírral kenjük. Ezt oly módon végezzük, hogy a fékfelületre zsír ne kerüljön!

 

Fényszóró

A motorkerékpár az éjszakai közlekedés biztonságosabbá tétele céljából 130 mm átmérőjű cseppformájú fényszóróval van felszerelve.
A fényszóró parabola tükrében két izzószálú izzó szolgáltatja az országúti és városi világítást, melynek kapcsolását a kormányra szerelt "Bilux"-kapcsoló segítségével eszközölhetjük.
Ezenkívül a bilux lámpa alatt van elhelyezve az akkumulátorról táplált park izzó, melynek kapcsolása ugyancsak a lámpafej kapcsolójával történik. A fényszóró bekapcsolásával egyidejűleg már a rendszámtábla megvilágítását szolgáló hátsólámpát is bekapcsoltuk.
A fényszóró park izzója 6 V 1,5 W 2676 típ. számú.
A fényszóró bilux izzója 6 V 25/25 W 1514 típ. számú.
A hátsólámpa két izzóval van ellátva abból a célból, hogy a fékezés alkalmával egy stopkapcsolón keresztül narancssárga színű fényjelzéssel jelezzük fékezésünket a közlekedésben. Ez a stopizzó 6 V 5 W 2615 típ. számú.
A rendszámtábla megvilágítását pedig 6 V 3 W 7537 típ. számú szoffita izzó látja el.

 

Gyújtó-világító berendezés

A motorkerékpár elektromos áramszolgáltatását (6 V) 25 W teljesítményű váltóáramú (generátor) lendkerék szolgáltatja. A generátor az állórészből és lendkerékmágnesből áll. Az állórészen nyer elhelyezést a gyújtó, világító és töltő tekercs az áramsűrítő (kondenzátor) és a megszakító kalapács wolfram érintkező csavarokkal.
A lendkerék a mágnes szegmenseket magéban foglaló lendítő koszorúból és a forgás közben automatikusan vezérlő bütykös agyból áll.
A gyújtásnak a sűrítési ütem alatt a felső holtpont előtt kell megtörténnie. A generátor által fejlesztett elektromosság kábelen keresztül jut el az izzókig, illetőleg a gyertyáig.
A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpárhoz legalkalmasabb gyertya a 14-175, szikraköz 0,5 mm.

 

Gyújtásbeállítás

Használat folyamán a megszakító kalapácson levő wolfram érintkezők elfogynak, ennek következtében a gyújtás elállítódik. A helyes beállítás a következő:
Leszereljük a jobboldali fedelet, valamint a hengerfejet, a dugattyút felső holtpontra állítjuk. Ezután a lendkereket a jelölt forgásiránnyal ellentétes irányba fordítva a megszakításnak, illetőleg a kalapácsok nyitáskezdetének a dugattyú 3,6-3,8 mm-es süllyedése után kell megtörténnie. Nyitott kalapácsoknál a wolfram érintkezők között 0,35-0,45 mm-nek kell lennie a hézagnak. A felső holtpont a lendkerék előre-, majd hátraforgatásával könnyen megkereshető. A pontos megszakítást egy csavarhúzó segítségével az alaplemez megfelelő elcsúsztatásával állítjuk be.

 

A gumiabroncsok szerelése és karbantartása

A motorkerékpár drótbetétes gumiabroncsainak mérete 2,75x19". Az abroncsok felfújásánál ügyeljünk arra, hogy az első kerék nyomása 1,3 légkör, a hátsó kerék abroncs 1,9 (két személynél 2,3) légköz nyomása legyen. Mind az alacsony, mind a magas nyomás az abroncsok idő előtti elhasználódásához vezet. Óvjuk gumiabroncsainkat a túlzott melegtől, olajtól és benzintől, mert ezek is ellenségei guminak.
Az abroncsokat a kerekek kiszerelése után szerelővasak segítségével szereljük. A leeresztett abroncsot a földre fektetjük, lábunkkal ellentétes oldalon - a szelepnél - benyomjuk, majd a drótbetét alá nyúlva a köpenyt kiemeljük. A kiemelést 6-8 cm lépésekkel kezdjük meg, mindkét szerelővasat használva. Óvakodjunk a perem túlzott feszítésétől, mert az a drótbetét elszakadásához vezethet, ami az abroncs tönkretételét jelenti.
A zárósapka és a szelepanya lecsavarása után a tömlő kiemelhető.
A tömlőt a következő módon szereljük vissza:
A gyengén felfújt tömlőt behelyezzük a köpenybe, majd a tömlőszelepet átdugjuk az abroncs szelepfuratán és egy-két csavarással ráhajtjuk a szelepanyát. A köpeny alsó peremét - amely már az abroncs mélyagyában a szelepnél elhelyezkedett - szerelővasunkkal több apró fogással átemeljük az abroncs peremén. A felső perem átemelését a szeleppel szemközti helyről kiindulva kezdjük meg. A munkát fakalapáccsal vagy lábbal való beletaposással végezzük el. A szerelővas tömlőkicsípést és peremrongálódást idéz elő, ezért annak használatát mellőzzük. Az utolsó kalapácsütésekkel a szelepnél fejezzük be a munkát. Az abroncs felfújása közben a köpeny jó elhelyezkedése végett többször ütögessük a földhöz.

 

A motorkerékpár alkatrészeit feltüntető táblákban szereplő golyóscsapágyak gazdálkodás alá vont cikkek, beszerezhetők a KERAVILL-nál. Simmering gyűrűket, belső és külső rögzítő gyűrűket (seeger gyűrűk) forgalomba hozza az Autó-és Alkatrészkereskedelmi Vállalat. A szabványos csavart, anyát, rugósalátétet és sasszegeket forgalomba hozzák a vas és edényboltok. A csillaggal megjelölt alkatrészek nem képezik kereskedelmi forgalom tárgyát.

   

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

pal.kiss@citromil.hu

(Kiss Pál, 2010.07.25 17:34)

Nagyon jó a leírás a Danuviáról egy kérésem lenne,hogy az 1959. 7. hónapban gyártott Danúviáról lehetne-e bővebb információt kérni?
Tisztelettel: Kiss Pál

Sümeg

(Viola, 2009.10.13 18:45)

Gratulálok! Nagyon szép és alaposan elkészített oldalaid vannak. Csak így tovább! Puszi