DANUVIA 125 cm3-es motorkerékpár országúton, városban és nehéz terepen egyaránt kényelmes utazást biztosít. A városi használatban felbecsülhetetlen előnye kis súlya mellett, nagy gyorsulási képessége. A nagy teljesítménnyel és kis fogyasztással párosul a meglepő állékonyság, fordulékonyság és ízléses kivitel.
A gép vezetéséhez hatósági motorkerékpár-vezetési igazolvány szükséges.
A sorozatban gyártott motorkerékpár elsősorban közlekedési célokat szolgál. A zavarmentes gyors közlekedést azonban csak abban az estben érhetjük el, ha a motor legnagyobb sebességét csak rövid ideig (előzéseknél) használjuk. Ajánlható utazósebesség 65-70 km/óra. A motorkerékpárral lakott területen kívül ilyen sebességgel közlekedjünk, hogy az előre nem látott akadályoztatás esetén is ellő időben meg tudjunk állni.
A motorkerékpárral a közlekedés csak úgy biztonságos, ha kifogástalan állapotban van, ezért kezelésére nagy súlyt kell fektetni.
Mindig az előírásnak megfelelő összetételű üzemanyagot használjuk és a kenésre és kezelésre vonatkozó utasításokat pontosan tartsuk be.
Szerkezeti meghibásodás (törés) esetén (a garancia ideje alatt pedig egyáltalán) ne kísérletezzünk a motor szétszerelésével, mert ez a megfelelő felkészültség hiányában az alkatrészek megrongálódását, illetőleg a garancia megszűnését vonhatja maga után.
Furat |
54 mm |
Löket |
54 mm |
Hengerűrtartalom |
123.5 cm3 |
Kompresszió-viszony |
5,5-6 Le |
Fordulatszám |
4800 ford/perc |
Porlasztó |
Egyfúvókás, tűszabályzós, elzárható levegőszűrővel |
Gyújtóberendezés |
Lendkerékmágnes AVF GV4-25/6 |
Világítás |
6 Volt, 25 Watt |
Fényszóró |
130 mm átmérőjű fényszóró 6 V, 25/25 Wattos égővel, a kormányra szerelt biluxkapcsolóval. A fényszóróba szerelt km-órával |
Jeladó berendezés |
Egyenáramú elektromos kürt |
Erőátvitel |
a motorblokkban edzett, korrigált fogaskerekekkel, a hátsó kerékre lánchajtással |
Áttételek |
Első sebesség 1:23,54, második sebesség 1:11,64, harmadik sebesség 1:7,48 |
Sebességkapcsolás |
Félautomatikus, lábkapcsolóval |
Indítás |
Berúgóval |
Váz |
Kettős bölcsőváz |
Első villa |
Teleszkóp rendszerű hosszú tekercsrugóval |
Hátsó villa |
Lengővilla tokozott tekercsrugókkal, 3 állású, hidraulikus lökésgátlóval |
Nyereg |
Kettős sportnyereg, laticel gumival, műbőr bevonattal |
Gumiabroncsok |
Elől-hátul 2,75x19"Levegőnyomás első kerékben: 1,3 atm.Hátsó kerékben egy személynél 1,9 atm.Hátsó kerékben két személynél 2,3 atm. |
Hajtólánc |
1/2" x 1/4" 96 tag |
Benzintartály |
Elől gumiba ágyazva, kb. 17 liter, ebből tartalék 2 liter. Háromállású, vízzsákos benzincsap |
Szerszámtáska |
Két oldalt a borítólemezben elhelyezve |
Önsúly |
Üzemanyag nélkül 95 kg |
Utazósebesség |
65-70 km óránként |
A motor végsebessége |
85 km/óra |
Üzemanyag-fogyasztás |
2,5-3,2 liter/100 km utazási viszonytól függően |
Kerék és fék |
Cserélhető kerekek, gumiba ágyazott erőátviteli csapokkal. 160 mm átmérőjű fékdobok hűtőbordákkal. 40 mm szélességű fékpofákkal, mechanikai működéssel |
Keréktávolság |
1250 mm |
Összhosz |
1980 mm |
Max. szélesség |
700 mm |
Max. magasság |
1000 mm |
Legalacsonyabb szabad magasság a földtől |
220 mm |
Nyeregmagasság terheletlenül |
730 mm |
A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár kényelmes utazást biztosítása céljából elöl teleszkopikusan rugózott villával, hátul lengővillával, ballongumival és kettős sportnyereggel van ellátva.
Közúti forgalomban csak a biztonságos közlekedésnek megfelelő járművel szabad közlekedni, ezért motorunkkal csak abban az esetben induljunk útnak, ha az mind rendészeti, mind a műszaki előírásoknak teljes mértékben megfelel. A motor beindítása előtt meggyőződünk a sebességváltó üres állásáról, kinyitjuk a benzincsapot és az úszóház fedelén levő úsztatógombot néhányszor lenyomjuk. A sluszkulcs benyomása után a berugókart lenyomjuk, mire a motor beindul.
Hidegben a motor beindítását megkönnyíthetjük azáltal, hogy a porlasztó levegőszűrőjét (részben vagy teljesen) mindaddig elzárjuk, amíg motorunk üzemi hőmérsékletre fel nem melegszik. Ha felmelegedett motort zárt szűrővel járatunk, ez a motor leállását vonja maga után. Meleg motornál tartózkodjunk az úsztatógomb lenyomásától, mert ez túlszívást eredményez. Túlszívott motort a motor kifúvatásával hozhatunk üzemképes állapotba.
A kifúvást a gyertya és a forgattyúteret elzáró csavar - ez a forgattyústengely alatt a ház alján van elhelyezve - kicsavarása után a berúgókar többszöri erőteljes lenyomásával végezhetjük el. A motor beindítása után a nyeregben kényelmesen elhelyezkedve indulunk. A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár indítása a többi motorkerékpárok indításával megegyezően a következő módon történik:
Bal kezünkkel behúzzuk a tengelykapcsoló emeltyűt (kuplungot), bal lábunkkal lenyomjuk a sebességváltókart, ezáltal bekapcsoljuk az első sebességet, majd a tengelykapcsoló lassú kiengedése és a gázfogantyú magunk felé csavarása után a motorkerékpár megindul.
A sebesség növelése ezután a gázadagolással, a fogantyú további csavarása útján történik kb. 10-15 km/óra sebesség eléréséig. A sebesség további növelése a második, majd a harmadik sebesség kapcsolását biztosítja. A második, ill. a harmadik sebesség kapcsolásakor jobb kezünkkel magunktól ütközésig elcsavarjuk a gázfogantyút, ezzel csaknem egyidőben behúzzuk a tengelykapcsoló-emeltyűt és bal lábunkkal erőteljesen felhúzzuk a sebességváltókart. Ezzel a második 30-40 km/óra sebesség elérése után a harmadik sebességet is bekapcsolhatjuk. Haladás közben a sebesség további változtatását a gázszabályzó-fogantyú elcsavarásával változtathatjuk. Fékezésnél a gázszabályzó-fogantyút magunktól ütközésig elcsavarjuk (elvesszük a gázt), majd a tengelykapcsoló emeltyű behúzása után jobb lábunkkal óvatosan rátaposunk a fékpedálra. Fékezésnél használjuk az első kerékre ható kéziféket is.
A korszerűsítés következményeként a parkírozásnál való biztosítást motorkerékpárjainkon az Elzett Vasárugyár által gyártott kormányzár bevezetésével tettük lehetővé. A kormányzártartót a váz elülső részén, a kormánytok bal oldalán helyeztük el, mely alatt a kormány 37o-os balra fordításával, alsó villafej furatával együttesen biztosítja a kormányzár dugó-részének behelyezését.
Új, illetőleg generál javított motor bejáratására nagy gondot kell fordítanunk, mert ez a motor teljesítményét és élettartamát nagymértékben befolyásolja. A bejáratást sík úton csak egy személlyel terhelve végezzük. Új motorral elővigyázatosan haladjunk. Bejáratáshoz 1:15 keveréket használjunk kb. 3000 km útszakasz megtételéig (tehát 1 liter olajat benzinbe). Nem előírás szerinti bejáratás esetén a motor túlmelegedése következik be és a dugattyú megszorulhat a hengerben, ekkor azonnal be kell húznunk a tengelykapcsolót, és pár percre meg kell állnunk és csak a motor lehűlése után folytathatjuk utunkat. Nagyobb mérvű és többszöri megszorulás vagy rendellenesség esetén forduljunk kivizsgálás végett szervizhez. 500 km után az első szerviz vizsgálatnál a sebességváltóházban levő olajat ki kell cserélni.
Bejáratásnál 1500 km-ig a következő sebességeket tartsuk be: I. sebesség 15 km/óra II. sebesség 30 km/óra III. sebesség 50-55 km/óra
Üzemanyag keverési aránya 3000 km-től 1:20
Bejáratott motornál ajánlható sebességek: I. sebesség 20 km/óra II. sebesség 40 km/óra III. sebesség 65-70 km/óra
A motor tüzelőanyaga és olaj keveréke, 20:1 keverési arányban. Javasoljuk az Arol 2T jelű olaj használatát. A keverési arány betartása fontos, mert olajban szegény keverék használata a csúszófelületek erős kopását idézi elő, sőt azok berágódásához vezet.
A benzint és az olajat az előírásnak megfelelően minden a tartályba öntés előtt külön kannában kell összekeverni és csak szűrőn keresztül szabad a tartályba tölteni. Arol 2T jelű kétütemű olaj használata esetén a keverést nem kell elvégezni. A tüzelőanyagba kevert olaj a motorba jutva kicsapódik és automatikusan keni a motor belső részeit.
A sebességváltó fogaskerekeit MM60 motorolajjal kenjük. Minden 3000-5000 km megtett út után kenőolajat kell cserélni. A sebességváltószekrény feltöltéséhez kb. 0,7 liter olaj szükséges. A leeresztést a ház alsó részén elhelyezett csavaron keresztül végezzük. A töltést elvégezhetjük a motorház bal oldali fedelén levő nagy zárócsavaron keresztül.
A sebességváltó-olaj szintjét (nívóját) a fedél zárócsavarjának kicsavarása után tudjuk ellenőrizni, mert az olajnak a menetes furat alsó szintjéig kell érnie.
A hátsó lengővillatengelyt 2000 km-enként zsírzópumpával kell utánkenni. A kormány golyós támcsapágyait 5000 km-enként kenjük.
5000 km-enként olajozni kell, az első féket, a tengelykapcsolót és porlasztót működtető bowdenokat. Az első és hátsó kerekek csapágyait, valamint a fékkiemelő kulcstengely zsírozását nem szabad túlzásba vinnünk, mert ez utóbbinál a fékterületre kerülő zsír a fékek csúszását idézi elő. A lendkerékmágnes megszakítókalapácsának akadálytalan működése érdekében a kenőfilcet legalább félévenként zsírral telíteni kell. A zsírozáshoz Zs-100 minőségű gépzsírt használjunk.
Motorkerékpárunkat tartsuk mindig tisztán. A lakkozott felületekre száradt sarat megnedvesített ruhával töröljük le. Az olajos részeket petróleumos ecsettel mossuk tisztára. Vízsugárral történő tisztításnál óvjuk a porlasztót és az elektromos részeket a vízsugártól, mert a gépre sugárban zúduló víz üzemzavart és a rozsda ellen nem védett részek megrozsdásodását idézi elő. Az elektromos részekbe jutott víz zárlatot, illetőleg gyújtási zavart okoz.
Használat közben a henger károsterében a dugattyú felső felületén, a kipufogó csatornában, csőben és a hangtompító dobban korom rakódik le. Ez a hengerben öngyulladást és a csatornák, valamint a dob eltömődése miatt teljesítménycsökkenést idéz elő. A korom kitisztításáról minden 3000 km után gondoskodni kell. A tisztítás a következő módon történik: A hengerfej leszorító anyáinak lecsavarása után mindkét kezünkkel a hengerfej alá nyúlva lehúzzuk a hengerfejet, majd a hengert. A rárakódott koromréteget nem túl éles szerszámmal eltávolítjuk, vigyázva arra, hogy a felületeket ne sértsük meg. Ugyan így tisztítjuk meg a dugattyú felső felületét is. A dugattyú palástjára rakódott koromréteget nem szabad letisztítani. Ha a dugattyúgyűrűk kerületének nagy részén feketék, akkor azokat ki kell cserélni, mert már rosszul tömítenek. Kicserélés szükséges akkor is, ha a gyűrűvégek közötti légrés 1,00 mm-nél nagyobb. Az új gyűrűk beszerelésénél a végek közötti hézagnak 0,1-0,2 mm-nek kell lennie. A dugattyúgyűrűk mérete ¤ 54x2,5 mm.
A kipufogócső kormozása 6-8000 km-es üzem után válik szükségessé. A hengerfej és a henger felhúzásánál, a kipufogócső felszerelésénél új tömítések szükségesek.
A forgattyús ajtómű, a sebességváltómű, a kapcsoló automata, a tengelykapcsoló és a lendkerékmágnes egy négyrészes könnyűfém házban van beépítve. A forgattyúsház két középső részébe van beágyazva a forgattyústengely és a sebességváltó a kapcsoló automattával. Ez a két középső darab (függetlenül a tengelykapcsolót, a lendkereket és a lánckereket borító fedéltől) alkotja a motor törzsét és külön is össze van csavarozva. a kétütemű motor jó működésének alapfeltétele a tökéletes kompresszió. Ennek biztosítása céljából a fedéldarabok között papírtömítés; a forgattyústengely csapjainál rugós tömítőgyűrűt (simmering) alkalmazunk. A tömítések megsérülése esetén azokat feltétlen ki kell cserélni, mert sérült tömítés kifújást idézhet elő, ami a motorteljesítmény csökkenését vagy teljes üzemképtelenségét vonja maga után.
Minthogy a forgattyúsház szétszereléséhez különleges keréklehúzók szükségesek, ezért azt nem ajánlatos házilag elvégezni.
A motor forgásának átvitelére a hátsókerékre a tengelykapcsolón, a sebességváltó különböző fokozatain és a láncon keresztül történik ( erőátviteli szervek ).
A sebességváltó arra szolgál, hogy a motor teljesítőképessége - egy fogaskerékpár helyzetváltoztatása révén - mindig kedvezően kihasználható legyen és ezáltal a menet közben fellépő ellenállások (pl. emelkedők) leküzdhetők legyenek. A sebességváltó a forgattyúsházba van beépítve. Indulástól az utazó sebesség eléréséig három fokozaton keresztül biztosítja a zökkenőmentes, sima felgyorsulást. A sebességváltó különböző fokozatainak használatakor, a motor és a hátsókerék közti áttételt változtatjuk meg.
A tengelykapcsoló rendeltetés, hogy a motor és az erőátviteli szervek (sebességváltó, lánc, hátsó kerék) között gyorsan oldható kapcsolatot létesítsen és esetenként (indulás, sebességváltás, lassítás, megállás), ha arra szükség van, azt megszüntesse. A tengelykapcsoló lehetővé teszi, hogy a motor forgató ereje a motorkerékpár indításánál fokozatosan az erőátviteli szerveknek átadandó és menet közben - ha szükséges - megszüntetendő legyen. A tengelykapcsoló a motor bal oldalán lévő fedéllel lezárt térben van elhelyezve. A tengelykapcsoló parafázott és sima tárcsáit nyolc húzórugó szorítja össze a tengelyek kapcsolt állapotában. A tengelykapcsoló-emeltyű behúzásakor (kuplungozás) megszüntetjük a tárcsák egymás közti kapcsolatát. A tengelykapcsoló helyes, csúszásmentes beállítása a bal fedélen lévő nagy zárócsavar kicsavarása után az állítócsavar segítségével végezhető el. A tengelykapcsoló-emeltyűt holtjátékkal kell beállítani. A holtjáték az elméleti út 1/4-énél több nem lehet. A holtjáték beállítása a forgattyúsházban (karter), a hengertőnél elhelyezett állító csavarral történik.
A Danuvia 125 cm3_es motorkerékpáron a sebességkapcsolást félautomatikus váltó biztosítja. Az automata a forgattyúsházban a sebességváltóval közös térben van elhelyezve. A sebességek kapcsolását a motor baloldalán levő karütközésig való le- vagy felhúzásával végezzük. Az egyes kapcsolások után a kar visszatér középállásba. A sebességváltó üresjáratba úgy állítjuk, hogy az I., illetőleg a II. sebességről a kart röviden felhúzzuk vagy lenyomjuk.
Az erőátviteli szervek legjobban igénybe vett része, ezért annak karbantartására nagy gondot fordítsunk. Minden 1000 km után petróleumba mártott ecsettel mossuk le, majd 70-80o-ra melegítet grafitos faggyúban (60 dkg faggyú, 15 dkg grafitpehely) 10 percig mozgatva főzzük. A faggyúból kiemelve felakasztjuk és a felesleget lefolyatjuk.
A lánc helyes beállítását gondosan végezzük el, mert a túl feszes lánc rongálja a lánckereket, sok energiát emészt fel, és így a motor teljesítőképessége csökken. A laza lánc verődik és rángatása folytán töréseket idézhet elő.
A lánc akkor van helyesen beállítva, ha egyik ágát 15-20 mm mélyre ujjunkkal be tudjuk nyomni.
Az égéshez szükséges üzemanyag a porlasztón keresztül jut a motorba. Szívásnál a porlasztón keresztül áramló levegő apró benzincseppeket ragad magával, amelyek elpárologva, benzingőz alakjában kerülnek a forgattyús térbe. A benzinben levő olaj a forgattyús térben lecsapódik és a futófelületeket keni. A keverék-levegő helyes keverési arányát a fúvóka átmérője és a tolattyú szabályzó tűjének állása határozza meg. A porlasztó 80-as fúvókával van ellátva, ezen nem ajánlatos változtatni.
Melegszik a motor, ha üzemanyagban szegény keveréket kap, ezen úgy segíthetünk, ha az elzáró tolattyún levő szabályzó tűt egy -két rovátkával feljebb állítjuk. A porlasztó állandó benzinszintjét tűszeleppel ellátott úszó biztosítja. Az úszóval vezérelt szelep meghibásodása túlfolyást idéz elő. Megszüntetése végett a szelepet ki kell tisztítani és ha az úszó lyukas, azt ki kell cserélni.
A légszűrő használat folytán eltömődik, ezért azt kb. 1000 km-enként petróleumban ki kell mosni és olajjal átitatni.
A Danuvia 125cm3-es motorkerékpár váza kettős bölcsőváz. A váz hidegen vont acélcsőből készült, erősített kormánytokkal.
Az üzemanyagtartály és a kettős sportnyereg felerősítésére közös csavar szolgál. A kétrészes tartály kb. 17 liter üzemanyag befogadására alkalmas. Ez kb. 550 km-es út megtételéhez elegendő (3 liter/100 km).
A Danuvia 125cm3-es motorkerékpár a kényelmes utazás biztosítása végett teleszkóp-rendszerű első villával van felszerelve. A villa legnagyobb lengéshossza 100 mm.
A villaszárak kiszerelése a kerék, a sárvédő, a fényszóró levétele után a felső zárócsavar, majd a teleszkópburkolat leszerelését követően történhet meg.
A rugóstagok házi szerelését nem ajánljuk, azok meghibásodása esetén javítás végett forduljunk szervizhez.
A kormánytok összeszerelésekor ügyeljünk arra, hogy a kormány könnyű elfordíthatósága ellenére is a rögzítő anya erősen legyen meghúzva.
A motorkerékpár hátsó kereke lengővillás felfüggesztésű. Az alkalmazott szerkezeti kialakítás egy és két személlyel való terhelés esetén is kielégítő rugózást biztosít. A hátsó tengely legnagyobb hossza 65 mm. A rugózás lengéscsillapítása végett 70 cm3 OT. 35 lökésgátló olajjal kell a rugóstagokat feltölteni.
A különböző terhelések minden igényt kielégítő rugózása végett progresszív rugóval ellátott három állású rugóstagokat alkalmazunk. Egy személy esetén alapállásban, két személy esetén a második állásban a (DV-1081). Középső állító hüvely elfordításával, vagy a harmadik állásban pedig még a (DV-1082). Felső állítóhüvely elfordításával érjük el a megfelelő rugóelőfeszítést. A rugóstagban levő olaj mennyisége 70 cm3. Az állítóhüvelyek elfordítását a (V-460) hajtóvassal végezzük.
A rogóstagot a vázhoz, valamint a lengővillához két-két anyával biztosítjuk. A két-két anya eltávolítása után a rugóstag leemelhető. A rugóstag szétszerelése nagy óvatossággal történjen, mert a rugó előfeszítése miatt szerelésnél szétugorhat. Célszerű esetleges meghibásodás esetén a szervízhez fordulni.
A kerék ki- és beszereléséhez a motorkerékpárt állványra állítjuk. Kiemeljük a fékhuzalt, majd a tengely anyát kulccsal megfogva a szerelőrúd segítségéve a tengelyt kicsavarjuk. A tengely kihúzása után a kerék a villákból kiesik.
A visszaszerelés fordított sorrendben történik. Gondosan ügyeljünk a fék beállítására.
A kerék kiszerelése előtt a fékvonórúdon levő állítóanyát eltávolítjuk, majd a fékvonórudat kiemeljük a fékkarból. A tengely fejfuratán keresztüldugott hajtóvassal a tengelyt kicsavarjuk, majd kihúzzuk. Ezek után a kereket a fékfedéllel együtt kivehetjük. A kerék kivétele után a lánckerék a forgórészen marad.
A visszaszerelés fordított sorrendben történik. Gondosan ügyeljünk a fék beállítására.
A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár fékjei igen hatásosak. A fék helyes beállítására fordítsunk kellő gondot, mert a biztonságos közlekedéshez jól működő fékek szükségesek.
Az első féket a jobb mellső fedélen levő állítócsavar segítségével állítjuk be úgy, hogy az a kerék könnyű elforgása mellett fékezésnél ne idézhessen elő kerékcsúszást. A fékemeltyűt is - megegyezően a tengelykapcsoló emeltyűjével - holtjátékkal kell beállítani. A holtjáték itt sem lehet nagyobb az emelési út negyedrészénél.
A hátsó féket a fék vonórúdján levő állítóanyával állítjuk be úgy, hogy a fékpedál 15-20 mm-es holtjátéka után kezdjen fékezni, és erősebb rátaposásnál terhelt gépnél a hátsó kerék megcsúsztatható legyen.
A csapágyak túlzott zsírzása miatt a fékdob felmelegedésénél a zsír megolvad és ráfolyik a fékfelületre és csúszást idéz elő. Ezen a pofák és a dobok gondos megtisztításával segíthetünk. A tisztítást benzinnel végezzük. A fékkulcsokat évenként egyszer ZS-100 zsírral kenjük. Ezt oly módon végezzük, hogy a fékfelületre zsír ne kerüljön!
A motorkerékpár az éjszakai közlekedés biztonságosabbá tétele céljából 130 mm átmérőjű cseppformájú fényszóróval van felszerelve.
A fényszóró parabola tükrében két izzószálú izzó szolgáltatja az országúti és városi világítást, melynek kapcsolását a kormányra szerelt "Bilux"-kapcsoló segítségével eszközölhetjük.
Ezenkívül a bilux lámpa alatt van elhelyezve az akkumulátorról táplált park izzó, melynek kapcsolása ugyancsak a lámpafej kapcsolójával történik. A fényszóró bekapcsolásával egyidejűleg már a rendszámtábla megvilágítását szolgáló hátsólámpát is bekapcsoltuk.
A fényszóró park izzója 6 V 1,5 W 2676 típ. számú.
A fényszóró bilux izzója 6 V 25/25 W 1514 típ. számú.
A hátsólámpa két izzóval van ellátva abból a célból, hogy a fékezés alkalmával egy stopkapcsolón keresztül narancssárga színű fényjelzéssel jelezzük fékezésünket a közlekedésben. Ez a stopizzó 6 V 5 W 2615 típ. számú.
A rendszámtábla megvilágítását pedig 6 V 3 W 7537 típ. számú szoffita izzó látja el.
A motorkerékpár elektromos áramszolgáltatását (6 V) 25 W teljesítményű váltóáramú (generátor) lendkerék szolgáltatja. A generátor az állórészből és lendkerékmágnesből áll. Az állórészen nyer elhelyezést a gyújtó, világító és töltő tekercs az áramsűrítő (kondenzátor) és a megszakító kalapács wolfram érintkező csavarokkal.
A lendkerék a mágnes szegmenseket magéban foglaló lendítő koszorúból és a forgás közben automatikusan vezérlő bütykös agyból áll.
A gyújtásnak a sűrítési ütem alatt a felső holtpont előtt kell megtörténnie. A generátor által fejlesztett elektromosság kábelen keresztül jut el az izzókig, illetőleg a gyertyáig.
A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpárhoz legalkalmasabb gyertya a 14-175, szikraköz 0,5 mm.
Használat folyamán a megszakító kalapácson levő wolfram érintkezők elfogynak, ennek következtében a gyújtás elállítódik. A helyes beállítás a következő:
Leszereljük a jobboldali fedelet, valamint a hengerfejet, a dugattyút felső holtpontra állítjuk. Ezután a lendkereket a jelölt forgásiránnyal ellentétes irányba fordítva a megszakításnak, illetőleg a kalapácsok nyitáskezdetének a dugattyú 3,6-3,8 mm-es süllyedése után kell megtörténnie. Nyitott kalapácsoknál a wolfram érintkezők között 0,35-0,45 mm-nek kell lennie a hézagnak. A felső holtpont a lendkerék előre-, majd hátraforgatásával könnyen megkereshető. A pontos megszakítást egy csavarhúzó segítségével az alaplemez megfelelő elcsúsztatásával állítjuk be.
A motorkerékpár drótbetétes gumiabroncsainak mérete 2,75x19". Az abroncsok felfújásánál ügyeljünk arra, hogy az első kerék nyomása 1,3 légkör, a hátsó kerék abroncs 1,9 (két személynél 2,3) légköz nyomása legyen. Mind az alacsony, mind a magas nyomás az abroncsok idő előtti elhasználódásához vezet. Óvjuk gumiabroncsainkat a túlzott melegtől, olajtól és benzintől, mert ezek is ellenségei guminak.
Az abroncsokat a kerekek kiszerelése után szerelővasak segítségével szereljük. A leeresztett abroncsot a földre fektetjük, lábunkkal ellentétes oldalon - a szelepnél - benyomjuk, majd a drótbetét alá nyúlva a köpenyt kiemeljük. A kiemelést 6-8 cm lépésekkel kezdjük meg, mindkét szerelővasat használva. Óvakodjunk a perem túlzott feszítésétől, mert az a drótbetét elszakadásához vezethet, ami az abroncs tönkretételét jelenti.
A zárósapka és a szelepanya lecsavarása után a tömlő kiemelhető.
A tömlőt a következő módon szereljük vissza:
A gyengén felfújt tömlőt behelyezzük a köpenybe, majd a tömlőszelepet átdugjuk az abroncs szelepfuratán és egy-két csavarással ráhajtjuk a szelepanyát. A köpeny alsó peremét - amely már az abroncs mélyagyában a szelepnél elhelyezkedett - szerelővasunkkal több apró fogással átemeljük az abroncs peremén. A felső perem átemelését a szeleppel szemközti helyről kiindulva kezdjük meg. A munkát fakalapáccsal vagy lábbal való beletaposással végezzük el. A szerelővas tömlőkicsípést és peremrongálódást idéz elő, ezért annak használatát mellőzzük. Az utolsó kalapácsütésekkel a szelepnél fejezzük be a munkát. Az abroncs felfújása közben a köpeny jó elhelyezkedése végett többször ütögessük a földhöz.
A motorkerékpár alkatrészeit feltüntető táblákban szereplő golyóscsapágyak gazdálkodás alá vont cikkek, beszerezhetők a KERAVILL-nál. Simmering gyűrűket, belső és külső rögzítő gyűrűket (seeger gyűrűk) forgalomba hozza az Autó-és Alkatrészkereskedelmi Vállalat. A szabványos csavart, anyát, rugósalátétet és sasszegeket forgalomba hozzák a vas és edényboltok. A csillaggal megjelölt alkatrészek nem képezik kereskedelmi forgalom tárgyát.
pal.kiss@citromil.hu
(Kiss Pál, 2010.07.25 17:34)